Zo wordt de F1 gebruikt om hybride auto’s te ontwikkelen

Op het eerste gezicht hebben de hybride modellen van Renault weinig te maken met Formule 1-auto’s. Maar schijn bedriegt. De hybride-techniek onder de motorkap is gebaseerd op het elektrisch pionierswerk van de Franse autobouwer én hun jarenlange ervaring in de hoogste autosportklasse.

Luid brullende V8-motoren zijn al een tijdje niet meer te horen in de Formule 1. Hybride ‘power units’ zijn namelijk sinds 2014 in de hoogste autosportklasse de standaard. Deze units combineren een verbrandingsmotor met een elektrisch systeem dat de energie die vrijkomt bij het remmen opslaat in een grote batterij.

Daardoor zijn ze een stuk stiller en zuiniger dan hun luidruchtige voorgangers. Bovendien komt de opgeslagen energie de coureurs goed van pas op het moment dat zij behoefte hebben aan extra acceleratievermogen. En jou dus ook, want de E-Tech-hybride modellen van Renault zijn uitgerust met dezelfde techniek als Formule 1-auto’s.

Vrijgekomen kracht opslaan

Hoe werkt het precies? De E-Tech hybride-techniek combineert een batterij met een benzinemotor met twee elektrische motoren (een dynamo en een tractiemotor). Het aandrijfsysteem verschilt nogal van een ‘normale’ verbrandingsmotor. Je start bijvoorbeeld volledig elektrisch op en de versnellingsbak zorgt voor minder vertraging in acceleratie bij het schakelen, waardoor je vloeiender rijdt.

In de stad kunnen alle E-Tech hybride-modellen van Renault tot wel 80 procent van de tijd in de volledig elektrische modus rijden. Dat is goed nieuws: de auto stoot veel minder CO2 uit, verbruikt tot 40 procent minder brandstof dan een soortgelijk model met benzinemotor én maakt veel minder geluid. Daarnaast zijn stops bij een laadstation en stekkers niet nodig: tijdens het vertragen en afremmen slaat de elektrische motor de kracht die vrijkomt automatisch op in de batterij. In de Formule 1 doen ze precies hetzelfde.

Alpine F1 Team

Wist je dat Renault een lange geschiedenis in de Formule 1 heeft, als raceteam én als motorleverancier? Coureurs Fernando Alonso en Esteban Ocon racen sinds het seizoen 2021 onder de vlag van het Alpine F1 Team, vernoemd naar de roemruchte sportdivisie van Renault.

Het nieuwe Alpine-label verenigt Alpine Cars, Renault Sport Cars (RSC) en Renault Sport Racing (RSR) onder één identiteit. Hun focus? Exclusieve sportwagens ontwikkelen en de innovatie bij Renault Group aanvoeren. Hiervoor gebruiken ze het Formule 1-team als inspirerend uithangbord.

'Als marktleider op het gebied van elektrisch rijden in Europa is Renault constant op zoek naar vooruitstrevende technieken die duurzamer, stiller en nog zuiniger zijn.'

Eerste SUV coupé

In de nieuwe Renault Arkana E-Tech hybrid. komen de ambitieuze toekomstvisie van Renault en technieken uit de Formule 1 perfect samen. De sportieve en ruime SUV coupé, de eerste en enige in zijn soort, kan met recht een eyecatcher genoemd worden.

De aantrekkingskracht laat zich simpel verklaren: de zowel elegante als robuuste gezinsauto heeft in alles de uitstraling van een premium SUV. Van buiten door de vloeiende lijnen en het slanke profiel, van binnen door het hightech interieur. De Renault Arkana beschikt namelijk over een van de grootste displays in zijn segment, opgebouwd uit twee schermen – de ene achter het stuur, de andere op het middenconsole (9.3 inch).

Zuinig, comfortabel en in stilte

In de Renault Arkana E-Tech hybrid rijd je door de innovatieve technologie uit de motorsport 80 procent van de tijd in volledig elektrische modus (bebouwde kom). Hierdoor verlaag je niet alleen de CO2-uitstoot, maar je vermindert ook het brandstofverbruik tot 40 procent (in vergelijking tot een soortgelijk model met benzinemotor) én rijdt comfortabel in stilte.

Zoveel mogelijk energie terugwinnen

Door te remmen met energieterugwinning wordt de batterij van de Renault Arkana terwijl je rijdt automatisch opgeladen. Dit maakt een stekker of laadstation onnodig. Ook kun je de B-modus inschakelen. Dan vertraagt de auto zodra je je voet van het gaspedaal haalt, totdat je bijna stilstaat. Zo wordt zoveel mogelijk energie teruggewonnen.

Speels rijgemak

Met de Renault Arkana E-Tech hybrid laat het Franse automerk zien dat het nog lang niet klaar is met pionieren. De toonaangevende techniek doet niets af aan het speelse rijgemak. Je profiteert vanaf de eerste meters al van een snelle respons en een stille rit doordat de Renault Arkana volledig elektrisch wordt gestart. Daarnaast kun je genieten van de kracht van 140 pk én het voordeel van twee elektrische motoren in combinatie met de efficiëntie van een versnellingsbak met meerdere rij-instellingen.

Wil je meer weten over deze opvallende hybride SUV coupé? Bekijk alle foto’s en specificaties van de nieuwe Renault Arkana E-Tech hybrid (verkrijgbaar vanaf 32.390 euro) op renault.nl. Al overtuigd en de nieuwe Renault Arkana uitproberen? Vraag een proefrit aan