‘Inspiratie is slechts een tuincentrum van ons verwijderd’

Betondesigners Jan-Paul en Marjolein Deurloo

Jan-Paul (42) en Marjolein (39) Deurloo zijn de drijvende kracht achter Beton-Lab. Alles wat eigenlijk niet kan met beton, proberen zij te maken. Twee geliefden en idealisten die zich hebben gespecialiseerd in beton product design. De inspiratie voor hun creaties halen ze vooral uit landschappen en de natuur. Van zandgolven in de Sahara tot aan bloemen en plantjes uit het lokale tuincentrum.

Productie: DPG Media Brand Studio, Beeld: Lukas Göbel en Theo Captein, Tekst: Ilja Post

Jan-Paul en Marjolein leerden elkaar kennen op een camping in Frankrijk. Inmiddels zijn ze 21 jaar samen, waarvan de laatste 16 jaar getrouwd. Marjolein studeerde Modevormgeving op de Kunstacademie. Jan-Paul ging voor zijn studie naar het Instituut voor Autohandel in Driebergen. Ooit wilde hij autoverkoper worden. In plaats daarvan werkte hij een aantal jaar bij fietsfabrikant VanMoof.

Heel wat anders dan hoe hij nu invulling geeft aan zijn leven. Genoeg van de ratrace besloten zowel Jan-Paul als Marjolein in 2017 ‘creërende ondernemers’ te worden. Een hobbyproject mondde uit in hun huidige onderneming. Marjolein: “Op zoek naar de perfecte tuintegel – die we nergens konden vinden – besloten we er dan zelf maar een te ontwerpen – van beton.”

Meters maken met design

Dat was de start van Beton Lab, waar ze zich naast het ontwerpen van designstoelen, lampen en fruitschalen inmiddels hebben toegelegd op wandtegels. Zo willen ze de komende jaren meters maken. “Letterlijk, want niemand bestelt slechts één wandtegel”, aldus Jan-Paul. “Om een muur te vullen, heb je minstens een paar vierkante meter nodig. Op die manier proberen we onze dromen te financieren.”

“Inspiratie voor onze ontwerpen doen wij onder andere op uit de art deco en de natuur. Ook oude, rauwe en kale gebouwen vinden we inspirerend. Maar dat zorgt meer voor een creatief gevoel en niet voor letterlijke inspiratie”, aldus Jan-Paul.

Natuur biedt inspiratie

Marjolein: “Onbewust vind ik dingen waarin de gulden snede is toegepast aantrekkelijk. Deze zogenoemde ‘gouden verhouding’ kom je overal tegen, zowel in de werken van grote schilders als Michelangelo en Leonardo DaVinci als in de klassieke en moderne architectuur. Een echte inspiratiebron.”

“Maar je vindt de gulden snede ook veelvuldig terug in de natuur”, vervolgt zij. “Bijvoorbeeld in hoe een nautilusschelp is opgebouwd, of hoe de zaden in een zonnebloem zijn gerangschikt. Zelfs een tripje naar een tuincentrum kan een bron van inspiratie zijn.”

Zodra in het hoofd van Marjolein een ontwerp ontstaat, gaan man en vrouw aan het werk. Daarbij houden zij zich aan een strikte taakverdeling. Marjolein, met haar mode-achtergrond, tekent op de computer de designs uit. Jan-Paul duikt vervolgens de werkplaats in: “Om de juiste mix en mallen te maken.”

Duurzame alternatief

Een hele klus, zegt hij. “Gewoon beton maken is niet zo moeilijk. Daarvoor geldt de 1:2:3 verhouding, wat neerkomt op een emmer cement, twee emmers betonzand en drie emmers grind – en wat water erbij. Volg je die formule, dan wéét je wat je krijgt. Maar wij pakken het net ietsjes anders aan.”

Jan-Paul legt uit: “Om beton te maken, heb je cement nodig. Dat is de lijm die het mengsel bij elkaar houdt. Maar de productie van cement zorgt volgens onderzoekers voor ongeveer 8 procent van alle CO2 uitstoot wereldwijd. Daar wilden wij niet aan bijdragen. In plaats van cement zoeken wij naar meer duurzame alternatieven. Denk aan puin van oude bakstenen muren of slak, een bijproduct uit de staal- en koperindustrie.”

Gevolg daarvan is echter wel dat eerder genoemd betonrecept niet langer bruikbaar is. Jan-Paul: “Voor ieder ontwerp moet ik opnieuw het lab in. De ene keer, zoals bij onze Morgan-fauteuil, gaan we voor een rauw oppervlak vol gaten, maar toch met een gladde finish. Maar voor sommige van onze wandtegels zoeken we bewust naar een meer poreus eindproduct. Een zoektocht die soms maanden kan duren.”

Creaties die letterlijk groeien

Klinkt allemaal ingewikkeld genoeg? Zo niet voor dit ‘betonnen’ duo. Jan-Paul: “Momenteel experimenteren wij ook met mos en chemisch opgewekte kristallen, die we op hun creaties willen laten ‘groeien’. Een van onze dromen: een glow in the dark wandtegel die oplicht onder het schijnsel van een stroboscoop.”

Marjolein: “Toen we Beton-Lab begonnen, verklaarden vrienden en familie ons meermaals voor gek. Maar voor ons begint het avontuur pas. Beton is inmiddels ons leven geworden.”

Het grootste compliment wat Jan-Paul en Marjolein kunnen krijgen, is wanneer mensen niet doorhebben dat hun designs van beton zijn gemaakt. “Links op het zitvlak van onze showroom-fauteuil zit een glanzende vlek. Mensen die de designstoel voor het eerst zien, zijn er zo door gegrepen dat ze ‘m haast wel moéten aanraken. Ik heb ze er zelfs wel eens aan zien ruiken. Uit puur ongeloof dat al dat moois écht van beton is gemaakt.”

Bij Kia worden grenzen verlegd

Kia staat achter het idee van Jan-Paul en Marjolein, ook zij geloven in de kracht van design en delen de liefde voor puurheid, creativiteit en duurzaamheid. Hyosung Lee, die tekende voor het exterior design van de nieuwe KIA EV6 vertelt hierover: “Voor deze auto hebben we ontelbare uren besteed aan een onderscheidend ontwerp. Een design, waarvan we willen dat mensen ernaar kijken, het aanraken en voelen.” Voor de nieuwe EV6 worden zoveel mogelijk duurzame materialen gebruikt. Kia gebruikt in plaats van leer bijvoorbeeld polyurethaan, een kunstmatig alternatief gemaakt van gerecyclede olie. Slim, sterk en stijlvol tegelijk. Lee: “Om baanbrekend te zijn, moet je grenzen durven te verleggen. De creativiteit die daaruit voortkomt, is onze grootste kracht.”

Kia EV6

Heb je het over een bron van inspiratie die de filosofie van Kia perfect illustreert, dan kom je uit bij de Kia EV6. Het nieuwste elektrische model dat er met een onderscheidend exterieur, een innovatief interieurontwerp en nieuwe technologieën voor moet zorgen dat elke rit een inspirerende reis wordt.

Autorijden is volgens de makers veel meer dan veilig van plek A naar plek B komen. Kia vindt dat autorijden gepaard hoort te gaan met het creëren van ervaringen, in een omgeving waarin je je prettig voelt en waarin je getriggerd wordt om nieuwe ideeën op te doen. Naast dat comfort, stijl en bruikbaarheid hoog in het vaandel staan, is het creëren van een emotie misschien nog wel het belangrijkst.

Meer weten over de design filosofie van Kia?