Experts over toekomstige mobiliteit

Onze mobiliteit verandert, en dat proces lijkt de laatste jaren wel steeds verder te gaan. Tijd dus om vooruit te kijken, want hoe ziet onze mobiliteit er in de toekomst uit? Veranderen de dingen die we gewend zijn onherkenbaar, of wordt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend?

Binnen opleidingen voor de auto-ontwerpers van de toekomst wordt er al druk mee geëxperimenteerd, maar de tijd van autonoom over de weg zoevende auto’s die meer huiskamer dan vervoermiddel zijn is nog ver weg. Voor het zover is gaan er eerst nog andere zaken veranderen. Onlangs werd bekend dat de Europese Unie al in 2035 wil dat nieuwe auto’s uitstootvrij zijn. De verbrandingsmotor gaat, kortom, verdwijnen en de elektrificatie gaat alleen maar toenemen. Welke kansen ziet Managing director Bastiaan de Groot van Peugeot Nederland voor zijn merk in dit snel veranderende speelveld?

VOORLOPER

“Peugeot is een voorloper op veel gebieden”, zegt De Groot, “met de e-208, de e-2008, de 3008 plug-in Hybrid en de 508 plug-in Hybrid hebben wij vier geëlektrificeerde mainstream modellen, die enorm in de smaak vallen, juist omdat ze er niet anders uitzien dan de Peugeots met verbrandingsmotor en omdat ze scherp geprijsd zijn. De verbrandingsmotor blijft nog even belangrijk, maar Europa maakt haast met het uitfaseren ervan. Daardoor gaat de elektrificatie nog meer snelheid winnen, zeker nu de laadmogelijkheden snel verbeteren. Wij zijn voorbereid, want al ver voor 2035 beschikt Peugeot over meerdere full-EV’s.”

FLEXIBILITEIT

Ook de hang naar flexibiliteit groeit, zegt De Groot: “Particulieren en bedrijven zoeken steeds vaker naar korte, flexibele leasecontracten, omdat ook zij zich snel willen kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden. Omdat bedrijven hun Co2-uitstoot willen verminderen maakt de traditionele leaseauto plaats voor de zakelijke deelauto of een mobiliteitsbudget. Daarmee worden werknemers gestuurd naar andere keuzes: private lease, kleiner en zuiniger rijden, een EV in combinatie met een vakantie-auto of een combinatie van auto, OV en fiets bijvoorbeeld. Met ons mobiliteitsconcept Free2Move helpen we bedrijven en werknemers bij die uitdagingen, en zetten we ons in voor een beter laadnetwerk voor EV’s. Daarmee gaan we mee in de grootste verandering die we de komende jaren gaan zien: autofabrikanten worden steeds meer mobiliteitsaanbieders.”

PLAATSGEBONDEN

Als elektrische autojournalist en auteur van het Het Elektrisch Autojaarboek 2021 is Joeri van Dam het in grote lijnen eens met Bastiaan de Groot. “In de randstad zie je nu dat EV’s soms haast uitverkocht raken”, zegt hij, “steden werken hard aan hun luchtkwaliteit, daardoor maakt de EV een opmars, en neemt het autobezit af. Vooral jongeren zien geen heil meer in het bezit van een auto die je nergens kunt parkeren en die veel kost. Op die plekken ontstaat een verdienmodel voor deelautoconcepten, omdat ze die problemen oplossen. Zeker nu fabrikanten interessante mobiliteitsconcepten ontwikkelen zullen ze terrein blijven winnen, maar die trend blijft plaatsgebonden. In het Brabantse dorp waar ik woon liggen de voorzieningen wat verder weg en hebben de meeste mensen een eigen oprit. Daar, buiten de stad, blijft de privéauto de beste oplossing.”

HAAST VOOR NIKS

Van Dam ziet ook dat het aantal mobiliteitsbudgetten toeneemt en de traditionele leaseauto verdringt. Of die trend doorzet weet hij niet: “Tornen aan de leaseauto kan wel eens ten koste gaan van werknemerstevredenheid, al biedt een mobiliteitsbudget zeker allerlei mogelijkheden. Ik denk dat onze mobiliteit nog sneller verandert als de voorlichting rond elektrische auto’s en het gebruik ervan beter wordt. Ja, een EV vraagt een grotere investering, en laden lijkt voor veel mensen nog ingewikkeld. Maar zodra mensen zich realiseren dat je met een EV haast voor niks kunt rijden – zeker als je thuis kunt laden, zonnepanelen hebt en de opgewekte energie kunt aftrekken – zien ze hoezeer de extra investering de moeite waard is.”

Als Peugeot kijken wij altijd verder. Op het gebied van innovatie staan we nooit stil. Maar ook kijken we hoe het duurzamer kan. Hierbij is nieuwe technologie onze troef.